Liam Lawson heeft een zeldzaam openhartig beeld gegeven van de emotionele tol die Formule 1 vergt. “Waarschijnlijk gewoon geluk”, antwoordde hij op de vraag wat hem het meest kost aan zijn F1-carriere. “Mensen denken waarschijnlijk dat je gelukkiger bent door de positie waarin ik zit. Maar door dat waar we zo gefocust op zijn, voel ik me pas gelukkig als ik het heb bereikt.”
Een kaart van zijn broer
Lawsons ouders vonden onlangs een kaart die zijn broer schreef toen hij vijf of zes was. De tekst: “Lieve papa. Als ik ook ga racen, besteed je dan wat meer tijd aan mij zoals aan Liam?” Het verhaal illustreert wat de sport van een familie vergt.
“Mijn siblings en familie hebben gewoon zoveel opgegeven”, zegt Lawson. “Nooit op vakantie, nooit iets doen, altijd maar… ja.” Hij noemt zijn familie “geweldig” en zegt dat zijn broer er nu om lacht. “Maar als ik terugdenk aan elk weekend dat ik weg was…”
Niet de enige die openhartig is
Lawson sluit aan bij een kleine groep coureurs die het façade laten vallen. Lando Norris en Lewis Hamilton spraken eerder openlijk over mentale gezondheid in de sport. Dat F1 fysiek veeleisend is, is bekend. De emotionele prijs blijft vaker onbesproken.
Lawson rijdt dit jaar voor Racing Bulls, nadat hij vroeg in het seizoen werd gedemoveerd vanuit het hoofdteam van Red Bull. In de High Performance Podcast ging hij ook in op die periode: “Doe alsof ik er nooit ben geweest”, zo typeerde hij zijn vertrek bij Red Bull.
Bron: Crash.net, High Performance Podcast